۱۶ شهریور ۱۳۸۸

معرفی کتب و مجلات تازه منتشره و یا دیریاب و قدیمی


معرفی کتب و مجلات تازه منتشره و یا دیریاب و قدیمی 


« خرید و فروخت کتاب از مباحث دلکش تاریخِ کتاب بازی و مجموعه سازی و کتابخانه داری است »

ایرج افشار

از این پس در مقالاتی با همین عنوان به معرفی و بررسی تازه های نشر ، علی الخصوص کتابهای دیریاب و قدیمی می پردازم به همراه قیمت روزِ آنها . پس از سالها جستجو و خاک خوردن در کتاب فروشی های تهران و دخمه های عجیب و غریب این مملکت، تازه به این توانایی رسیده ام که  فارغ از کلاه برداری این آقایان فروشنده و دلالان فرهنگِ مکتوبمان ، کتب کمیاب را به بهای واقعی آن و با کیفیتی مطلوب و نه به  چندین برابر قیمت و با کیفیتی پایین و یا گاهاً افست و کپی ، خریداری کنم .  از این رو لازم دیدم که با این کار  اولاً : علاقه مندان را از  سرگردانی و پرداخت قیمتهای گزاف برهانم و ثانیاً : به مرور زمان این نوشته ها مرجعی شود برای تثبیت قیمت کتب و مجلات دیریاب ، ثالثاً : ارائهٔ توضیحاتِ واجب در مورد شکل ظاهری و کیفیت مطلوب و معرفی انتشاراتی های معتبر پیش از انقلاب که اکثر آثار منتشر شدهٔ آنها در زمرهٔ نایاب ترینهاست از جمله « بنگاه ترجمه و نشر کتاب » ، « بنیاد فرهنگ ایران » و رابعاً : تقسیم تجربیات و اطلاعاتِ مفیدی در باب کتاب و مجلات دیریاب را که به مرور به دست آورده ام  .  در این راه از نظرات شما بی نیاز نیستم و کمک و یاری شما در پر بارتر شدن این بخش بس ، واجب و گرانبها ست .





۱ ـ مجلهٔ هیرمند :

      مجلهٔ هیرمند نشریه ای فصلی به سردبیریِ « مهدی علائی » و مدیر مسئول و صاحب امتیاز آن « عبدالمجید مجید فیاض » است که در مشهد منتشر میشده . از این مجله فقط چهار شماره از زمستان ۱۳۴۲ الی بهار ۱۳۴۴ در ۵۲۴ صفحه به چاپ رسیده است و فوق العاده دیریاب میباشد .

     نویسندگان این مجله غالباً از ادیبان و شعرای بزرگ خراسان بوده اند که برای نمونه می توان از : 

دکتر احمد علی رجائی ، محمد رضا شفیعی کدکنی ، مؤید ثابتی ، دکتر غلامحسین یوسفی ، مهدی اخوان ثالث ، نام برد . 

      هیرمند را میتوان در زمرهٔ معدود مجلات ادبی قرار داد که خارج از پایتخت به چاپ می رسیده است . این مجله حاوی مقالات پربار ادبی و تحقیقات تاریخی نابی است که اولین بار در این مجله به چاپ رسیده .

     این مجله اصولاً به صورت صحافی شده به فروش میرسد و صحافی نشده آن به ندرت پیدا میشود . دورهٔ تمیز و بی پارگی آن بسیار نادر است و اصولاَ جلد شمارهٔ اول آن دارای پارگی میباشد و گاهاً پشت جلد تمامی شماره ها موجود نیست .

قیمت : ۵۰.۰۰۰ تومان برای دورهٔ کامل با کیفیت و صحافی معمولی 

           ۷۰.۰۰۰  تومان برای دورهٔ کامل ، بسیار تمیز با صحافی عالی

هیرمند از آن دسته مجلات میباشد که سالیانه افزایش قیمت دارد و با خریدن یک دورهٔ علاوه بر حظّ معنوی ، پولی هم به دور ریخته نشده است . 


۲ ـ خوابگزاری :

     کتابِ خوابگزاری به تصحیح ایرج افشار میباشد که بنیاد فرهنگ ایران آن را منتشر کرده است و از کتب دیریاب می باشد .( ۴۲۸صفحه و دو صفحه غلط نامه در انتهای کتاب که فاقد شماره میباشد) 

     این کتاب به احتمال قریب به یقین قدیمیترین متن فارسی در علم خوابگزاری ( تعبیر الرّویا ) و بالطبع بر کتاب مشهور ( کامل التعبیر ) تألیف « حبیش تفلیسی » ( متوفی حدود ۶۰۰ ) که قرنها در زمینهٔ کتاب شاخص بود و هنوز هم رواج دارد مقدّم است و مسلماً برای تحقیقات لغوی و تجسس در تاریخ و عقاید و آرا عامّه از مراجع قدیم و مدارک اسای تواند و خواهد بود . 

    موجب تأسف است به علت آنکه یگانه نسخه ای که از این متن قدیمی در دست ماست به علّت نقص و به مناسبت آنکه مصراع « اوّل و آخر این کهنه کتاب افتاده است » را مصداقی کامل و حقیقی است نام کتاب و مترجم آن را نمی دانیم و اطلاعاتی هم که از متن موجود به دست می آید بسیار ناقص و ناچیز ست . ( این نسخه ظاهراً از نمیهٔ قرن هفتم و به احتمالی از آنِ سالهای آخر قرنِ ششم هجری می باشد ) . « برگرفته از مقدمهٔ کتاب به قلم ایرج افشار » 

      مشخصات ظاهری این کتاب به مانند تمام انتشارات « بنیاد فرهنگ ایران » ، دارای جلدی کالینگور به دو رنگ قهوه ای و کِرِم  است . که روی جلد کتاب هیچ نوشته ای موجود نمی باشد و فقط در عطف آن نام ، شماره و موضوع ( مانند : فرهنگ و ادب ، تاریخ ، جغرافیا ) نوشته شده است . 

    توضیح مهم در مورد انتشارات بنیاد فرهنگ ایران : 

       به دلیل کیفیت پائین صحافی کتب « بنیاد فرهنگ » غالباً با صحافی جدید به فروش میرسند . از مشخصات مهم کتابهای بنیاد فرهنگ ایران سه صفحهٔ اول آن می باشد که اولی حاوی این نوشته  « به فرمان اعلیحضرت همایون محدرضا پهلوی ، شاهنشاه آریامهر » می باشد  که اصطلاحاً به آن 

« فرمان » میگویند ، دومین صفحه نیز حاوی این نوشته « بنیاد فرهنگ ایران ، به ریاست افتخاری علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران ، نیابت ریاست والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی » میباشد و سومین صفحه حاوی مقدمهٔ کوتاهی به قلم دبیر کل بنیاد فرهنگ ایران « دکتر پرویز ناتل خانلری » میباشد . در خرید کتب بنیاد فرهنگ وجود این سه صفحه اهمیت بسیار مهمی دارد و فقدان این سه صفحه قیمت کتاب را تا نصف و گاهاً تا یک سوّم پائین می آورد . البته سودجویان اغلباً این سه صفحه را کپی کرده و به کتاب اصافه میکنند که این امر در مورد کتابهایی با صحافی جدید بیشتر به چشم میخورد . از راه های تشخیص اصل بودن این صفحات رنگ طلایی فرمان آن میباشد . قبل از خرید حتماً به این نکته توجه شود تا کتاب  به قیمت گزاف و بدون این صفحات خریداری نشود .


 قیمت کتاب خوابگزاری :

 با جلد اصل ، فرمان دار ، تمیز ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان 

با صحافی جدید ،فرمان دار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان 

با صحافی جدید یا اصل جلد بدون فرمان ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان 


       






































































 

       

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گر شرم همی ز آن و این باید داشت
پس عیب کسان زیر زمین باید داشت
ور آینه وار نیک و بد بنمایی
چون آینه روی آهنین باید داشت

جمال الدین عبدالرزاق